Kunstweekend 2017

Det ble en innholdsrik kunstweekend på Vestlia Resort på Geilo 1. – 3. september. Med spennende foredrag om Edvard Munch, Kitty L. Kielland, Peder Balke, Hannah Ryggen og Kai Fjell.  Og vi møtte kunnskapsrike kunstentusiaster som Pål Gundersen, Stein Olav Henrichsen, Hanne B. Ueland, Knut Ljøgodt, Alva Gehrmann, Cecilie Malm Brundtland, Geir D. Hauge, Marit Paasche, Nicolai Strøm-Olsen og Reidar Fuglestad.

Kunstweekend Geilo foto A. Reutz

– De gamle drikkerkarene er det fineste du kan ha, men er vanskelig å få tak i. 30 år senere har Gundersen den største samlingen norske drikkekar.

Pål G. Gundersen, eier av The Gundersen Collection, fortalte historien bak sin samling og hvordan han startet med å kjøpe Kai Fjell bilder. Det var kvinnene til Kai Fjell som begeistret meg. Da han kjøpte en større samling tresnitt av Edvard Munch startet profesjonaliseringen av samlingen. Det er Kunsthistoriker Morten Zondag som jobber med samlingen og han sørget for omvisning i deler av The Gundersen Collection som vises på hotellet. Det er Kai Fjell, J. F. Dreiersamlingen og den unike samlingen norske drikkekar. I dag har han også den største samlingen av Peder Balkes kunst.

Kunstweekend Geilo foto A Reutz

Galleri Format

En utstilling av norsk samtidskunsthåndverk sto Galleri Format fra Oslo for. Direktør Joakim Borda-Pedreira forteller at ledende kunstnere innen keramikkarbeid i Norge er i verdensklasse internasjonalt. Galleri Format reiser rundt i verden for å fremme norske og skandinaviske samtids kunsthåndverkere.

Munchs visjon
Edvard Munch er en av verdens mest attraktive kultur-merkevarer. Vi registrer årlig mellom 20– og 30 000 presseoppslag forteller Stein Olav Henrichsen, administrerende direktør på  Munchmuseet. Munchmuseet forvalter og formidler størstedelen av livsverket til Edvard Munch. Hovedverkene fungerer som en inngangsportal til nyere billedkunst. Derfor utgjør Munch-samlingen en viktig del av verdens kunst arv.

Det nye museet skal ha kapasitet til å ha 2 000 besøkende samtidig. Det blir et utstillingsareal på 4.500m2.  Vi vil vise samlingen og i tillegg ha temporære utstillinger. Vi vil også ha større utstillings prosjekter som vises ved to-tre museer internasjonalt.  Edvard Munchs kunst vil få en ny dimensjon i spennende, arkitektoniske omgivelser fra mai 2020. Dette vil bidra til å forsterke oppmerksomheten også for øvrig kunst, kultur, design og arkitektur.

Munchmuseet har startet reisen mot det nye museet med konseptet ”Munchmuseet i bevegelse”. Hensikten er å føre Stenersen Samlingen og Munchmuseet sammen. Prosjektet er fireårig og består av to deler; Munchmuseet i bevegelse samtidskunst og Munchmuseet i bevegelse Oslo Kunsthall i Bjørvika.

Kvinnesaksforkjemperen Kitty L. Kielland
Ved Museet i Stavanger er det fortiden en utstilling med byens egne Kitty L. Kielland. Vi får henne tydeligere fram hvor viktig hun var som grunnlegger av jærmaleriet, som pådriver for nyromantikken i Norge, og som kvinnesaksforkjemper. Blant annet  kjempet hun for kvinners stemmerett. Hun var en sterk dame. Det er Hanne Beate Ueland som er direktør ved Stavanger Kunstmuseum som forteller.

Hanne Beate Ueland

Hanne Beate Ueland, Stavanger Kunstmuseum

Kitty L. Kielland fikk aldri lov til å begynne på skole. Fordi hun var jente. I hennes tid hadde heller ikke kvinner adgang til kunstakademiene. Men hun var heldigere enn de fleste fordi familien ga henne privatundervisning og da hun var 29 fikk hun reise til Tyskland og bli Hans Gudes privatelev.  Utstillingen i Stavanger har hatt mer enn 8 000 besøkende som er rekord så langt ved museet. Utstillingen skal videre til Lillehammer Kunstmuseum og til Haugar Kunstmuseum i Tønsberg.

Hvordan Peder Balke ble en internasjonal kunstner
I 2014–15 viste National Gallery i London en utstilling med den norske romantikeren Peder Balke. Den var det kunsthistoriker Dr Knut Ljøgodt som var ansvarlig for. Ljøgodt forteller historien om det strategiske arbeidet bak det å gjøre Balke til en internasjonal suksess. Utstillingen ble sett av over 230.000 personer, og Norge har nok en kunstner som vekker internasjonal oppmerksomhet.

I vår og sommer ble utstillingen Peder Balke, Painter of Northern Light, vist i the Metropolitan Museum i New York. Utstillingen var beskjeden i omfang, men allikevel en viktig utstilling fordi det samtidig ble holdt et symposium i Scandinavia House i april. Dette lanserte Balke for fagmiljø og publikum i USA. Innen utstillingen var over hadde over 60.000 mennesker sett utstillingen, og den har fått omtale i flere sentrale media. New York Times hadde i en anmeldelse av Roberta Smith, New York-kritikkens grande dame, som blant annet skriver, ”It gives you the feeling Balke sometimes had more talent than he could control.”

Bergen Assembley, flaggskip for samtidskunst
Bergen Assembly er en internasjonal triennale for samtidskunst, med utstillinger og andre arrangementer i Bergen hvert tredje år. Neste utgave av Bergen Assembly arrangeres i 2019. Bergen Assembly skal bli et av Norges flaggskip innen samtidskunst forteller Haakon Thuestad som er direktør for Bergen Assembly.   Arrangementet er svært nyskapende og det kommer kunstnere og journalister fra hele verden.

Kunstweekend Geilo foto A Reutz

Haakon Thuestad, adm dir Bergen Assembley

Hvordan jeg ser Norge
Alva Gehrmanns nye bok, Et portrett av Norge, vil bli publisert av tysk tv, DTV, sommeren 2018. Det er året før Norge er partnerland til bokmessen i Frankfurt, et av de største kulturbegivenheter i Europa. Forfatter og journalist Alva Gehrmann er fra Berlin. Hun har bodd delvis i Norden siden 2006 – særlig på Island, i Finland og nå i Norge. Hennes bok Alles ganz Isi har kommet i flere opplag i Tyskland, den er solgt i mer enn 50 000 eksemplarer.  For tiden er hun bosatt i Oslo og reiser som journalist rundt i Norges land fra Vardø til Kristiansand for å dykke ned i samfunn og kultur.

Kunst – en god investering, 
Kan man anbefale kunst som en investering?  Geir D. Hauge fra Formuesforvaltning snakket om kunst som investering. Kunst er lite likvid, men gir derimot mye glede, engasjement, entusiasme og refleksjon.  Det passer deg som er estetiker, har interesse for historie/kultur eller tenker langsiktig – for neste generasjon.  Det tryggeste er å handle eldre kunstnere hvor et prisnivå har satt seg. Samtidskunstnere er mer risikofylt, men det er noen kjennetegn som gjør at de kan anbefales i et investerings perspektiv. Kjennetegn på de som blir ”stående” er at de er; utdannet som kunstner, har et gjenkjennelig uttrykk, internasjonal erfaring, har en ambisiøs gallerist og stiller ut på museer. Men først og fremst bør du kjøpe noe du liker, – men la deg utfordre, for da vil du bli mest fornøyd over tid.

Hvordan bygge opp en kunstsamling,
Interessen for kunst er et begjær, sier Cecilie Malm Brundtland, partner av kunstrådgiver firmaet Brundtland & Krosby. Jeg elsker det vakre og estetiske. Personlige erfaringer og innsikt i det å se, evnen til observasjon kan definitivt trenes. Hun viste oss flere bilder for nettopp å synliggjøre dette. Brundtland har siden 2014 vært styremedlem i Stiftelsen H.M. Dronning Sonjas Kunstnerstipend.

Den kritikerroste biografien om Hannah Ryggen
De siste årene er kunstneren Hannah Ryggen (1894 – 1970) blitt gjenoppdaget internasjonalt. Det er ikke minst takket være kunsthistorikeren Marit Paasches arbeid for å gjøre Ryggens verk kjent. Hun har skrevet den kritikerroste biografien, Hannah Ryggen – En fri. En samfunnsbevisst kunstner  som uttrykte sin kunst gjennom billedvev og ved bruk av sine egne farger. Hun er opprinnelig svensk, men var  bosatt på Ørlandet i Trøndelag. Trøndelag Kunstindustrimuseum i Trondheim er blant museer som har flest verker av henne. Etter at Paasche kuraterte utstillingen «Det menneskelige mønster» på Kunsthall Oslo i samarbeid med Will Bradley, ble Hanna Ryggens tepper vist på den anerkjente utstillingen «Documenta 13» (2012).

Skandinavisk kunst ut i verden 
Nicolai Strøm-Olsen er daglig leder i KUNSTforum, et magasin for skandinavisk visuell kunst. Han ledet samtalene med Alva Gehrmann og Marit Paasche.  KUNSTforum er i år lansert internasjonalt og vi kan se at det er en stor interesse ute i verden for Skandinavisk kunst.

Kunst og kultur som en driver i reiselivet og ambisjoner på Sørlandet
Reidar Fuglestad fra Sørlandets Kunstmuseum, leder arbeidet i det regjeringsoppnevnte Samarbeidsrådet for kultur og reiseliv, der målsettingen er å øke kultur turismen i Norge.  Kraften i kulturpersonligheter som Ibsen, Munch og også samtidskunstnere som Jo Nesbø og sjangeren Heavy Metal er sterk. Vi har et stort potensial for å videreutvikle opplevelser rundt denne tematikken.

Regionalt har vi startet med nettverksbygging mellom aktørene innen kunst og kultur. Publikumsaktiviteter søkes utviklet gjennom å lage en dannelsesreise innen kunst og kultur hvor minimum 20 – 30 opplevelser innen kunst og kultur må besøkes. Utstillings samarbeid i regionen ønskes etablert i større utstrekning og mer aktivt enn det har vært til nå.  Kristiansand regionen ønsker å utvikle seg til å bli en utvikler av kunst og kulturopplevelser i Norge og regionen søker å bli er Norwegian Center of Expertice.

Reidar Fuglestad

Reidar Fuglestad, adm direktør Sørlandets Kunstmuseum

Sørlandet har internasjonale ambisjoner 
Sentralt i satsingen er beslutningen om å totalrenovere den gamle kornsiloen i havnen i Kristiansand for over 500 millioner kroner. Kornsiloen vil romme Sørlandets kunstmuseets og ikke minst til Tangen samlingen. AKO – kunststiftelsen sin samling består av mer enn 1600 arbeider donert av den Londonbaserte fondsforvalteren av Nicolai Tangen.

Dette er den viktigste private samlingen av norsk modernistisk kunst i perioden 1930 – 1970. Innkjøp i 2016 var på 40 millioner norske kroner. Det er inngått en avtale mellom Kunststiftelsen og Sørlandets Kunstmuseum om evigvarende disposisjonsrett. Samlingen består av kunstnere som Gunnar S. Gundersen, Reidar Aulie, Johs. Rian, Rolf Nesch, Anna-Eva Bergmann, Ludvig Eikaas, Ryszard Warsinski, Arne Haukeland, Per Kleiva, Ase Texmon Rygh med flere.

Kirsten Kokkin
SPA avdelingen på VESTLIA RESORT har skulpturer av Kirsten Kokkin. I de siste årene har hun arbeidet med portrettskulpturer i naturlig størrelse, mange av fremstående kvinner; Fru Ingegerd Løvenskiold Stuart, for Bærum Værk, Signekona Anna Brannfjell, Ekeberg Skole Oslo, og ikke minst, Dronning Sonja i slottsparken i Oslo i anledning Dronningens 80 års dag.

Arrangør av Kunstweekend på Vestlia Resort
Inger Anne Vik, prosjektleder i IAVIK  og AiSpot, Nicolai Strøm-Olsen, kunsthistoriker, forfatter, gründer og daglig leder KUNST Forum og Morten Zondag, kunsthistoriker, The Gundersen Collection

Samarbeidspartnere 
Formuesforvaltning, Volvo, Dagens Næringsliv, KUNSTforum og The Gundersens Collection

Kunstweekend blir arrangert på nytt på Vestlia Resort, Geilo 14. – 16. september 2018